Valakinek egy Peugeot 205? De T16!

Valakinek egy Peugeot 205? De T16!

posted in: Cégautó, Veterán | 0

Egy egzotikus autókra szakosodott holland kereskedés egy izgalmasnak ígérkező autót kínál eladásra: egy hibátlan állapotú, de utcai kivitelű Peugeot 205 T16-t a ralisport hőskorából.

A Peugeot történetének egyik legsikeresebb, legismertebb és legfontosabb típusa volt az 1983-ban bemutatott 205-ös. Számtalan nemzetközi szakmai és közönségdíj ismerte el konstrukcióját és formatervét, halhatatlan legendává azonban nem ezek, még csak nem is a Pininfarina-stúdió által megrajzolt kabrió tette, hanem egy korlátozott példányszámú szériája: a 205 T16.

A rali-világbajnokság érdekelt Peugeot a 205 háromajtós verziójának sziluettjére építette fel versenyautóját. A korabeli szabályzat megkövetelte egy legalább 200 darabos széria legyártását. Így készült el az utcai kivitelű T16, amely megjelenésében nagy vonalakban emlékeztetett ugyan az alapmodellre, de műszakilag az égvilágon semmi köze nem volt hozzá. A homologizációs követelmények miatt összkerékhajtását és 1,8 literes turbómotorját (amelyet keresztben, a hátsó tengely elé építettek be) a versenyautótól örökölte, ám azzal ellentétben „csupán” 200 lóerőre volt képes – a versenyautó csúcsteljesítménye több mint kétszer ekkora volt, ám egy könnyű, rövid tengelytávú utcai autóban mindenfajta vezetőt segítő elektronikák nélkül ez is életveszélyesnek bizonyult.

Szerencsére nem is juthatott hozzá bárki: korabeli árakon annyiba került, mint egy Porsche vagy Ferrari – és ritkasága okán értékét legalább olyan jól is tartja, mint azok. A holland Veni Vidi Vici által eladásra kínált autó a 123-as alvázszámú példány, amelyet 1985 nyarán adtak át eredeti tulajdonosának a németországi Kölnben. Két évvel később Svájcba került, majd 1990-ben – ekkor már féltett gyűjtői kincsként – visszautazott Németországba, ahol 26 éven át gazdagította ugyanannak a rajongónak a gyűjteményét.

2016-ban ismét gazdát cserélt, és mivel ekkor már régóta állt, új tulajdonosa teljes körűen restauráltatta – csak a felújítás költségei 15 ezer euróra rúgtak! A mindössze 11 500 kilométert futott autó műszakilag tökéletesen üzemképes, esztétikailag pedig makulátlan állapotban várja új gazdáját; nosztalgikus és külön érdeklődésre számot tartó részlet, hogy az első kerekeken még az eredeti, gyári abroncsok találhatók.

Az autó irányára az újkori költségek és a jelenlegi, gyakorlatilag nem létező kínálat fényében csaknem racionálisnak is tekinthető  195 ezer euró, azaz mintegy 63 millió forint.