Százak a századokért – 7. Bodensee Klassik, 2018

Százak a századokért – 7. Bodensee Klassik, 2018

posted in: Egyéb, oldtimer, Rallye, Veterán | 0

A veterán autókkal történő versenyzésnek egyre több válfaja is ismert és művelt Magyarországon is. Már hosszú évekre, sőt inkább évtizedekre nyúlik vissza az 1/100-as versenyzés*, hiszen 2002-ben kezdődtek a ma már Szuperkupa sorozatba szerveződött versenyek előkészületei. A mintát az angol és a német hasonló események adták, melyek közül a Rally Rádió most a 7. Bodensee Klassik-on járt.

Első „ránézésre” nem tűnik túl nehéznek és nagy kihívást jelentőnek egy ilyen verseny, de a valóságban több okból is az. Egyrészt nem a legmodernebb, legújabb autóval lehet rajta részt venni, hanem minél öregebb, annál jobb, ugyanis az évjárat is meghatározza, milyen „szorzóval” alakul ki a végső sorrendet meghatározó hibapont mennyiség. Egy újabb autó nagyobb szorzót jelent, tehát azonos teljesített idő esetén a régebbi autóval induló páros éri el a jobb végeredményt. Az öreg autók megbízhatósága pedig a leggondosabb restaurálás, felkészítés esetén is nagyobb kockázatot jelent, mint egy mai járműé. A verseny útvonala több száz kilométeres, ami előre ismeretlen, tehát az itinert kell folyamatosan követni, és ebben néha az „izomrally-k” résztvevői is tévesztenek néha-néha… A különpróba szakaszok a már említett századmásodperc pontoságú teljesítését a mérési módszerek – pl. fotocella, ilyenkor az autó első lökhárítója a „mérési pont”; slag, ebben az esetben az első kerekek átgurulásakor indul, vagy áll meg az óra; esetleg nyomógomb, amivel a versenyzőpáros az autóból kiszállva indítja a mérést – tudják nehezíteni, nem beszélve arról, amikor egyetlen rajthoz több cél is tartozik (lánc szakaszok). Rövidebben, az 1/100-as versenyzés belülről legalább akkora – csak kicsit más jellegű – izgalmakat, adrenalint és élményt tud jelenteni, mint a hosszabb szakaszokat tartalmazó átlagtartó (Regularity), vagy az abszolút sebességre törekvő – mai értelemben – „rendes” rally.

 

Háttérben a verseny győztesei: Helmut Nigst és Andreas Strohschen a Kougar Sports Mk I-gyel (72)

 

A 7. Bodensee Klassik a nevéhez méltóan a Németország, Svájc és Ausztria hármashatáránál fekvő Bodensee tágan vett környékén kanyargott. A három versenynap alatt 650 km és 18 különpróba szakasz várt a 180 induló párosra. A legidősebb autó egy 1929-es Marmon Roosevelt Racer volt, a legfiatalabbak pedig 1996-ból néhány Mercedes-Benz SL és Porsche 911. Ahogy más ilyen versenyeken, itt sem a legerősebb (jelen esetben egy BMW 850i, 450 LE) a legesélyesebb, hiszen a leggyengébbel is (Steyer Puch 500D, 18 LE) lehet teljesíteni a – két mérési pont között – 10-40 méter hosszú szakaszokat kb. 20-25 km/h-s átlagsebességgel.

 

A 2. helyen végzett Porsche 924S-sel a Michael Pitsch-Christina Pitsch kettős (44)

 

A lelkes veteránrajongók mellett – veterán tulajdonosból Németországban nagyon-nagyon sok van, de nem mind indul versenyeken – több ismert autóversenyző is részt szokott venni „munkahelyi kötelességből”, vagy saját kedvteléből ezeken a túrákon. Most pl. Joachim Winkelchock és Isolde Holderied voltak azok, akik az autósport más szakágaiból ismertek, utóbbi végül az abszolút 8. helyen végzett egy 1984-es Corollával…

Egy teherautóval is lehet jó eredményt elérni. 3. helyezett Dirk Hattenhauer-Tim Lücke, VW Transporter T1 (59)

 

A magyarországi 1/100-as versenyektől eltérően időellenőrző állomás (IE) csak az etapok rajtjainál volt, később csak áthaladásellenőrzők (ÁE) szerepeltek az útvonalban, még a szakaszok végén is. Ennek ellenére szinte perc pontossággal az előzetesen kiadott időterv szerint érkezett az első páros több ÁE állomásra is. A verseny nehézségét fokozta, hogy több mért szakasz is olyan láncszakasz volt, amik akár több „rajtot”, de csak egyetlen célt, illetve egy rajtot és több „célt” is tartalmaztak. Persze minden részszakasznak más és más volt az ideális sebessége, de a hosszúságuk is változott, hogy még nehezebb legyen a feladat. Azt, hogy mennyire nem volt egyszerű a 18 mért szakasz, az is jól tükrözi, hogy a második versenynap utáni legjobb 10 közül mindössze egy páros tudott „beférni” a végső Top10-be – ők az elsőről estek vissza a 4. helyre!

 

A Rallye Rádió élő videója a 7. Bodensee Klassik Füssen-i ÁE állomásáról:

Közzétette: Rallye Rádió – 2018. május 5.

 

Néhány kép a 7. Bodesee Klassik “igazi” rallyautóiról

 

 

 

Ez a Saab ugyan nem rallyautó, de ez a modell sok rally-sikert ért el

Sokáig a Top3-ban volt ez a 911:

Két nap után ez a Riley vezetett:

Ez a matrica jelezte, nem használnak digitális stoppert, vagy más elektronikus mérőeszközt az autóban:

A végére pedig egy Alfa Montreal

* Az 1/100 azt jelenti, hogy a különpróba szakaszokat az előre meghatározott idő alatt, de századmásodperc pontossággal kell teljesíteni. Minden egyes századmásodpercért, ami az előírt időtől akár felfelé, akár lefelé eltér, egy (1) hibapontot kap a páros. A verseny végén az nyer, akinek kevesebb a hibapontja. Az időellenőrző állomásokra való korai vagy késői érkezésért, a különpróba szakaszok kihagyásáért is járnak természetesen hibapontok, ezek a 100-as, vagy 1000-es nagyságrendet is elérhetik.