Nem homológ, de nagyon jó! – Ford Fiesta ST200

Nem homológ, de nagyon jó! – Ford Fiesta ST200

posted in: Cégautó | 0

A versenyszerű autósport és az utcai közlekedés között az eszközök tekintetében egyre kisebb az átfedés. Hiába jelenek meg szinte havonta újabb körrekorderek, vagy nagy teljesítményű modellek, ezeknek egyre kevesebb közük van a versenypályákon használt sporteszközökhöz. Ilyen a Ford Fiesta ST200 is, mely nem rendelkezik FIA homologizációval, tehát nem az R2-es, R5-ös vagy WRC Fiesta alapja, hétköznapi használatra mégis ez a „legsportosabb”.

A Rallye Rádió internetes oldala ezzel megkezdi a versenypályákon is látható autók utcai megfelelőinek, és/vagy a versenyautókhoz „legközelebb álló” utcai autók bemutatását. Nem könnyű a helyzet, mivel még az A-csoport idejében legalább 2500 db-ot kellett utcai kivitelben legyártani egy autóból ahhoz, hogy azzal versenyezni is lehessen, mára ez teljesen megváltozott. Akkoriban születtek a Sierra és Escort Cossie-k, hogy a most bemutatott márka ilyen autóit idézzem. A WRC, majd R korszak ezt „feleslegessé” tette, és a gyárak az átlagos piaci elvárásoknak jobban megfelelő autókat kínálhatnak, nem kell olyanokat készíteniük, amik versenyalapnak is megfelelnek. Üzleti szempontból ez számukra sokkal kifizetődőbb, a vevők – akik sokkal többen vannak, mint a rally-fan-ok! – pedig olyan autóhoz jutnak, ami az ő igényeiket is jobban kielégíti.

Ford Fiesta ST – elölről nem túl feltűnő

 

A sort a Fiesta ST200 kezdi, ugyanis a modell épp megújuláson megy át, és a lehomologizált, egyébként a 997 cm3-es turbós változata – abból lehet építeni az R2T-t, amiben legalább a motor stimmel, de az R5-öt és a WRC-t is – később érkezik, így most az utcára kínált legerősebb pótolja. Eddig a Ford Fiesta ST 180 lóerős volt, de 2016-ban megjelent belőle az ST200, ami már kereken 200 lóerőt tudott.

A múltidőt az indokolja, hogy épp ráncfelvarráson esik át a típus, és az új ST200-ba már nem 1,6-os, hanem 1,5-ös motor kerül majd – 2017 őszétől. A megújulási időszak nem árt a Fiesta népszerűségének, 2017 márciusában pl. Európában a legnagyobb darabszámban (47 ezer db) eladott személyautó volt, de jöjjön végre az ST200!

Az ST200-ról a megtett kilométerek alapján nem az jutott eszembe, hogy menyire jó „Hot hatch” – valójában az –, hanem hogy a szó szoros értelmében crossover. Ezt a kifejezést manapság egészen más jellegű autókra használja az „iparág”, melyek igazából se nem ilyenek, se nem olyanok, sok mindenből van bennük valami, és ez nagyon bejön nem csak a nyugat-európai, hanem a statisztikák alapján a hazai vevőknek is. A Fiesta ST200 viszont egészen máshogy „crossover”! Külseje az autózás iránt fogékonyak számára árulkodó, de a legtöbb ember észre sem veszi, ez kicsit más, mint a többség. Ezt fokozza, hogy a használata során nagyon könnyen és nagyon jól lehet úgy kezelni, mint a sokkal nagyobb volumenben utcán levő, jóval kisebb teljesítményű kiviteleket. Ilyenkor a fogyasztása is olyan, azaz városban bőven 8 liter alatt lehet tartani. Ezt még a legszúrósabb szemű kontroller sem vetheti egyetlen felhasználó szemére sem, így cégautónak is megfelel.

A 200 lóerő forrása

Amikor viszont lehetőség adódik – pl. egy pályanapon, stb. –, akkor könnyen elő lehet belőle csalni a teljesítményt, amihez a váltó és a futómű is jó partner. A Fiesta ST – már az előző generáció is, a 2,0 literes motorral – mindig is egy nagyon jól vezethető, igazi élményt nyújtó kisautó volt, és ez az ST200 esetében sincs máshogy. A futóművét a gyári gumikkal hangolták, ezért nagyon könnyű rontani rajta, viszont megtartva a gyári ajánlást, nem csak gyors, hanem kifejezetten élvezetes is az autó. Az 1 tonnát csak kevéssel meghaladó tömege kellően „játékossá” teszi, még az élvezetre hegyezett, vagy sok kör egyhuzamban történő megtételét célzó, fékeket „kímélő” használat során sem érződik nehézkesnek, vagy „tégla-szerűnek” a mozgása, a hátulja nagyon-nagyon sokáig a kezelhetőség határán belül mozog csak. A motor ereje nem csak 100 km/h alatt, hanem a felett is elegendő, a turbónak köszönhetően nyomatékból sincs hiány, nem is kell mindig „agyig” forgatni, szépen tol már alulról is. Sokszer egy, azaz kettő el nem végzett váltással többet lehet nyerni vele, mint a vissza és felkapcsolással.

Jól néznek ki, és utcán jól is tartanak az ülések

Ami az amatőr versenyszerű, pl. szlalom használatát megnehezíti, az az utcára kényelmes, jól mutató – neves gyártótól származó –, de valóban a fokozottan rendeltetésszerű használathoz már kevésbé támogató, ehhez gyenge oldaltartást adó ülések. A futómű és a gumik nyújtotta lehetőségeket kihasználva akár hosszabb ívmenetben, vagy gyors, rövid irányváltoztatásokkor nem biztosít elegendő oldaltartást a háttámla, és kapaszkodni kell a kormánykerékbe. Ez persze csak ilyen esetekben hátrány, a hétköznapok során, a közlekedésben kisebb a jelentősége, és egy még merevebb héjú ülés sok felhasználó számára már túlzás lenne.

Hátulról árulja el magát

A Ford Fiesta ST200 méltó az elnevezése büszke viselésére, hozzáértő kezekben akár két autó szerepét is be tudja tölteni, így aki nem versenyautó alapot, hanem egy jó utcai kocsit keres(ett), ami a szigorú szabályok közé szorított pályabejárások mellett egy kis zárt pályás szórakozásra is alkalmas, jó partnerre lelhetett benne. Aki lemaradt, annak az év végéig várnia kell, de akkor egy még könnyebb, ezáltal még kezesebb utódot rendelhet.