Kombinak egész jó – Peugeot 5008

Kombinak egész jó – Peugeot 5008

posted in: Cégautó | 0

Az egyterűek egy-két évtizedes szárnyalása után most a látszat-terepjárós vonásokkal rendelkező „szabadidőautók” a legnépszerűbb modellek közé tartoznak az újautó piacon. Ennek elsősorban divat okai vannak, mintsem más, gyakorlati szempontok, ugyanis ezekkel az autókkal csak a legritkább esetben térnek le használóik az épített utakról. A Peugeot ennek megfelelően alakította át az 5008-ast, ami eddig egyterű volt, most SUV-nak néz ki, de valójában egy jó kombi.

A felső-középkategória, ami nem csak Magyarországon számít „cégautónak” ugyan még tartja magát, de ebben a szegmensben is egyre több az SUV-nek, crossovernek látszó szereplő, amiket – a munkavállalók nyomására – a cégek is egyre inkább beengednek az autóparkjaikba. Ezt az autógyártók sem hagyhatják figyelmen kívül, és a modellportfóliójukat ennek megfelelően alakítják. A Peugeot irányváltása már egy évvel ezelőtt látható volt a 3008 formájában, amit most a hosszabb, valójában kombi tulajdonságokkal rendelkező 5008 követ.

A két autó közötti különbség leginkább a bő 16 cm-es tengelytávolság növekedésnek köszönhető. Ez sokkal nagyobb utasteret, valamint további két ülés beépítését tette lehetővé. Ahogy az már bő 15 éve a 307 SW esetében is volt, úgy az összes ülés az 5008-ban is önálló, egyenként mozgatható, és négyhez Isofix rögzítési pont is tartozik. A helykínálat ennek megfelelően tágas, felnőttből öt valóban kényelmesen elfér. a leghátsó két ülés a +2 kategóriába tartozik, kis távolságok megtételére alkalmasak.

A Peugeot eladási statisztikái alapján mind a 3008-asból, mind az 5008-asból – ahol már kapható – a legjobban felszerelt változatokra (Allure, GTLine, GT) a legnagyobb az igény, amit a prémium márkák nyújtotta minőség és szolgáltatások irányába történő elmozdulással magyaráznak. az 5008 beltere valóban jó benyomást tesz már első beülésre is, érdekesek a formák és a burkolatok anyaga (akár tölgyfa) is. A vezető virtuális műszeregységről olvashatja le az őt érdeklő információkat. Ez azt jelenti, hogy egy 12,3 colos színes képernyő van előtte, ami a tv-hez (monitorhoz) hasonlóan bármilyen színes képet meg tud jeleníteni. Mellette van az autóban egy 8 colos érintőképernyő is, amin keresztül a szellőzés és az audiorendszer is vezérelhető, valamint a tolatókamera és a navigáció képét is megjeleníti.

Az 5008 mozgatásáról két benzines és két dízelmotor gondoskodhat. A kisebb benzines 1,2, a nagyobb 1,6 literes, és mindkettő turbós. Teljesítményük 130 és 165 lóerő. Dízelből nagyobb a választék, az 1,6 és 2,0 literes blueHDi-k a 100 és 180 lóerő között tartományt fedik le, 4 lépcsőben.

Egy 2017-ben bevezetésre kerülő autóból nem hiányozhatnak a vezetőt támogató elektronikus rendszerek. Ezekből a Peugeot is bevásárolt, van benne az útviszonyoktól (talajtípustól) függően állítható kipörgésgátló (Advanced Grip Control) lejtmenetvezérlővel, hiszen egy „terepjárónak” kinéző autóról van szó, automatikus vészfékezés (Active Safety Brake) és ütközés veszélyére figyelmeztető. Nem lehet figyelmeztetés nélkül elhagyni a jól felfestett sávot sem, és a sebességkorlátozó, vagy előzési tilalmat jelző táblát is kirajzolja a műszerfalra. A távolságtartó tempomat a többi funkcióhoz hasonlóan hosszú úton, már kevésbé koncentrált állapotban a leghasznosabb, de könnyen előfordulhat, hogy miatt a sosem kerül sor a 129-cel haladó megelőzésére, csak a menetidő lesz több. Elméletben felesleges – hiszen 360 fokos képet ad a tolatókamera –, de mindennapok azt mutatják, hogy az automata parkolórendszernek igenis van létjogosultsága.

A Peugeot egy olyan autót alkotott az 5008 formájában, amin elhelyezett minden olyan látványelemet, amitől divatosnak tűnik, viszont sok konkurensével ellentétben mindent tud, amit egy felső-középkategóriás kombinak kell. Már csak a teljesen irracionális, a fogyasztásra és a környezetterhelésre nagyon negatívan ható óriási, 23 cm-es hasmagasságát kellene csökkenteni, de valamit a tuningcégeknek is meg kell hagyni. Ami még mellette szól a 6,6 millió Ft-tól induló árlistája és az 5 év, vagy 100 ezer km-re szóló garancia mellett, az a nyugat-európai piacokra prognosztizált relatív alacsony értékvesztése. E miatt a flottakezelők – és rajtuk keresztül – a felhasználók élénk érdeklődésére számíthat, bár a havi díjakat a nagyméretű, 18-20 colos gumik tudják befolyásolni, de ezzel egyre inkább meg kell barátkozni.