2019 a rallykrossz éve! – És minden a GRC-ről

2019 a rallykrossz éve! – És minden a GRC-ről

posted in: Rallycross | 0

Max J. Pucher neve a magyar rallykrossz rajongók előtt sem ismeretlen, de 2019-ben az egész világ – de legalább is Európa – egy másik oldaláról is megismerheti az osztrák üzletembert. Ő a megálmodója és megvalósítója az új rallykrossz sorozatnak, ami immár rendelkezik az FIA sorozat titulussal is. Ez nem más, mint a GRC Europe Series. A hat állomásos sorozat egyik hétvégéjére – két versenyére – Nyirádon kerül sor.

Mielőtt rátérnék a GRC Európai Sorozat bemutatására, ki kell térjek a cikk megírása és élesítése között bejelentett eseményre. E szerint Szabó Krisztián Autó- és Rallykrossz Európa-bajnok 2019-ben a WorldRX-ben, azaz a rallyekrossz világbajnokságon áll rajthoz, Supercar kategóriában, Mattias Ekström csapatával. A vb-s szereplés, más versenyzők, pl. Szijj Zsolt Eb-indulása, és a GRC miatt kijelenthető, hogy 2019 a rallyekrossz éve, és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy egy másik “világbajnokságon” – ami még mindig csak Kupa – idén két magyar versenyző is gyári színekben indul!

A rallykrossz óriási fejlődésen ment át az elmúlt években, hiszen az Eb szintről vb-re emelkedett, és a tengeren túl is meghódította az autósport rajongókat. Az autógyárak is felismerték a benne rejlő lehetőségeket, költséghatékonyan, óriási élményfaktorral tudják elérni a vásárlókat. Amilyen hirtelen fellobban a szakág körüli „tűz”, az elektromos hajtásra való áttérés megszellőztetésével ez a láng ugyanolyan gyorsan takarékra is szelídült. A 2019-es szezonra több gyári támogatottságú csapat mögül a gyárak – hivatalosan – kiszálltak, mondván majd az elektromos szériában térnek vissza újra. Ennek időpontja viszont egyáltalán nem biztos még…

A gyárak jelentősebb anyagi támogatása nélkül maradó csapatok számára a vb szereplés financiális hátterének megteremtése viszont egyre nehezebbé vált. Többek között ezt a piaci rést is célozza a GRC Rallycross Europe Sorozat, mely költséghatékonyságban és kiszámíthatóságban is jobb kondíciókat kíván kínálni. A csapatokat, befektetőket azonban nem csak a költségek érdeklik, hanem az elérhető hozam is, és a GRC ebben is elég erős alternatívát kínál. Egy-egy versenyhétvégén mindkét nap – szombat és vasárnap – külön kerül értékelésre, szabadedzéssel, kvalifikációkkal és döntőkkel, melyek közül az utóbbiak a Eurosport 1-n vagy 2-n élőben, az előbbiek pedig on-line stream-en (Eurosport Player) az egész világon élőben nézhetők lesznek!

Ez a csomag rögtön sokak érdeklődését felkeltette, többek között a Hansen család – Timmy és Kevin –, Stéphane Sarrazin, Lukács „Csucsu” Kornél, Alexander Wurz, Tommi Heikkinen, Hayden Paddon is az indulók között lesz. A sorozat érdekessége, hogy nem csak a már jól ismert Supercar-okkal lehet benne részt venni, hanem külön kategóriában egy saját, GRC Pantera RX6 autóval is.

Ez utóbbiak versenyét Titan-nak hívják, és a neve is elárulja, elsősorban a fiatal „titánokat” célozzák vele. A Pantera RX6 nem játékautó, nem is S1600-as, hanem egy kőkemény összkerekes rallykrossz fenevad. Az MJP – Max J. Pucher cége – által fejlesztett kocsik egységes csővázra épülnek, és a hajtásuk is egyforma. A motorjuk 2,3 literes – a Mustangban és a Focus RS-ben is megtalálható – turbós négyhengeres. A francia Pipo Moteurs által tuningolt erőforrások szűkítő nélkül 530 lóerő és 750 Nm leadására képesek. És nem lesz rajtuk szűkítő! ALS, rajprogram, minden, ami az élményt nyújtó versenyzéshez szükséges, megtalálható bennük, rajtuk. Ez a setup éves revíziót igényel, és minden 3.000 km után kell felújítani – ebbe akár két-három teljes versenyszezon is belefér. A kéttárcsás Alcon kuplung után a svéd Unic AB 5-fokozatú szekvenciális váltója következik, a vezető által szabályozható zárású osztóművel egybeépítve. A hajtás tehát előre és hátra is eljut, a kézifék pedig magában az osztóműben állítja meg a hátsó hajtást!

First on track comparison between Fiesta LionRX3 Supercar and Hyundai PanteraRX6. The Pantera is already now as fast as a Supercar! A little less power but a lot less weight …

Közzétette: GRC Rallycross Europe – 2019. február 22., péntek

 

A futóművek elöl-hátul kettős keresztlengőkarosak, minden irányban állíthatók, 250 mm rugóúttal. A lengéscsillapítókat a Reiger szállítja, a féktárcsák 300 mm átmérőjűek, Alcon nyergekkel, Pagid betétekkel. A Pantera RX6 tömege – versenyzővel együtt – minimum 1150 kg.

A GRC Rallycross Europe versenynaptára:

2019. június 29-30., Dreux, Franciaország
2019. július 27-28., Lydden Hill, Anglia
2019. augusztus 10-11., Montalegre, Portugália
2019. szeptember 7-8., Fuglau, Ausztria
2019. október 5-6., Nyirád, Magyarország
2019. október 19-20., Buxtehude, Németország (dupla pontokért!)

A pontozás:

P1-25, P2-22, P3-20, P4-18 P5-16, P6-14, P7-12, P8-10, P9-8, P10-6, P11-5, P12-4, P13-3, P14-2, P15-1

Az elmúlt években a vb késő esti tv-s közvetítésének köszönhetően a két hazai rallykrossz fellegvártól távolabb élők is megismerkedhettek a szakág jellegzetességeivel, az élménnyel, de az idei év a kora délutáni élő közvetítések révén nem csak Magyarországon, hanem egész Európában még nagyobb tömegekhez tud eljutni.

Június végén mindezt önök is megláthatják!

 

Fotók: GRC Europe Series és STom Foto